Andvari

Vissa utvalda söndagar stod han där, på Stora Torget, i hörnet av en av dessa oräkneliga gallerior; tänk att jag inte längre minns dess namn? Alltid i solsken. Det var som om han steg upp ur jorden just när det behövdes, när hjärtat var spänt till den yttersta gränsen och redo att flamma till med en liten suck och saktmodigt förtäras.

Han hade långt vitt skägg och sjömanskeps och klappade takten med vänster hand inträdd i en liten handdocka, en apa i plysch. Han vevade sitt positiv och världen förändrades runtom mig. Som om konturerna blev klarare, färgerna bjärtare; som om människorna rörde sig långsammare och mer graciöst, världen var en dockteater, livet var en film. Jag började också röra mig sådär; lättare och lugnare, helt utan besvär och alltid i takt med jordens underströmmar. Jag gick på kullerstenarna kring Kyrkbacken och Svartåns bruna vatten kluckade och skvalpade och grät. Jag kysste lönnarna i Vasaparken om våren och om hösten likaledes, strök med fingrarna över barken och bad dem skicka bud.

Jag var på väg fram till honom så många gånger, med en lapp i fickan ifall rösten inte skulle bära; jag ville säga något om hur han gjorde allting så mycket vackrare, att han fick mitt hjärta att svalla och brusa och vara tillfreds. Men jag måste alltid ta ett extra varv ner mot ån, åt Lykttändargränd till, för att riktigt finna modet och när jag kom tillbaka var han borta. Kvar stod jag i mina sjalar och mina armband och med en skrynklig femtiolapp i handflatan och bröstet färdigt att spricka.

I alla städer har jag sökt honom, på alla torg, i alla hörn. Hans vänliga leende; den lilla nicken när jag placerade slanten i cigarrasken. Han var där när jag kvittrande och förälskad drog runt med Nathanael vid handen, han var där när Stella vände sig bort och dog. Han var där i alla Innan och alla Efter men jag vet inte varifrån han kom eller vart han sedan gick eller om han ens var mänsklig, verklig; denna pliriga lilla gubbe som vevade trolldom över världen.

Kommentera

