våra fötter är en meter över marken

Jag har föraningar. Oktober är den där dröjande månaden, när man tiger still och inte låtsas om att november går tätt bakom och är på väg att hinna ifatt, man vänder sig bort och äter solljus och fruktar.

Jag går med honom i Vällingby, stannar till och sparkar i drivorna av löv, önskar att jag kunde kasta mig ner och begrava mig i doften, men det är främmande och inte hemma. Jag är inte i Småland; det är en skarp smärta när jag minns vårdträden och dimman över potatisfältet. På natten märker vi att min breda uppblåsbara madrass har en läcka och tappar luften, han lägger sig i nittiosängen redan klockan ett och jag vet att det inte går så jag sover kvar och blåser upp den igen varannan timme, väcker honom försiktigt först för att inte skrämma livet ur honom med den tjutande fläkten, och så sover vi, i skov. Vid sjutiden ger jag upp, jag fryser, och kryper upp och ligger längst in mot väggen på den hårda träkanten och tänker att han nog borde skaffat sig en tjej med ett beskedligare höftmått och kanske en som sover tyst och ljuvt och inte snarkar som en truckförare när hon är täppt i näsan, men han verkar inte ha några önskemål om att vilja byta.

Han läser Norman Mailer och jag läser ett stycke högt för honom och vi skrattar och själv orkar jag inte läsa, jag är inne i något tröttsamt och dött, jag flackar med tankarna och kan inte koncentrera mig. Det blir tomt inuti mig när jag varken läser eller skriver men händerna är klåfingriga och vill göra annat, jag bygger bo, jag odlar min trädgård, jag murar mitt fäste och snart, mycket snart skall jag dra mig tillbaka och blänga hätskt ut på vintern.

Kommentera

