angående söndag

Sen tog Onkelskruttet på sig nattrocken och damaskerna, han lyfte upp sin lilla korg, han öppnade sin dörr och stängde igen om hundra gamla år och i kraft av sin lust och sitt nya namn gick han rakt mot norr och ingen i viken visste att han gick. Röda och gula löv flög kring hans huvud och borta bland kullarna kom ett nytt stort höstregn för att tvätta bort det sista av allt som han inte ville minnas.

[Tove Jansson]

Jag tänker att jag inte orkar det här. Jag pallar inte. Inte fyra år till. Och det som gör mig så arg, det som ger mig ont i magen är inte att det finns en liten samling människor som tycker att det är helt okej, rentav uppmuntransvärt, att hela liv blir praktiskt taget förstörda för något som kallas ”arbetslinjen” och ”minska utanförskapet” och ”skattesänkningar”. Det är att det finns en stor samling människor, som antingen godkänner det eller som bara inte bryr sig om att fatta. Den här länken har på bara några dagar blivit praktiskt taget episk på Facebook (när jag läste inlägget, länkat av min kompis Mattias, hade det noll kommentarer, i skrivande stund har det 1254…) och det beror på att det är PRECIS JÄVLA SÅHÄR DET ÄR. Pardon my french, men det här är vad Alliansen sysslar med just nu. De förstör livet för livs levande, riktiga människor. Inte alla, kanske inte ens många, men för några och det är inte okej. Så fort man poängterar sånt här så ryter folk om att ”vi har det minsann så bra i Sverige” och ”du lever inte på Haiti eller i Pakistan eller i Palestina” och det är sant, det gör vi inte. Det betyder dock inte att tillvaron inte blir katastrofal för de redan sjuka och trasiga som det härjas med, så totalt empatibefriat och så medvetet. Det här rör sig inte om enstaka missar, om feltolkningar eller tapp mellan stolarna. Det här är det rådande systemet, det som Alliansen har infört och som de tänker fortsätta driva med kanske halva den röstberättigade befolkningens goda minne.

Har du ett jobb idag? Tjänar du schysst med pengar och kan rentav lägga undan en buffert? Är du frisk? Good for you. Jag hoppas att det håller i sig, men det finns inga garantier för det. Du kan bli påkörd av en bil i morgon, du kan vakna med cancer om ett år, du kan falla samman, du kan falla sönder. Du, din käraste, din mamma, ditt barn. Vem som helst, när som helst. Och vi bor inte på Haiti, i Pakistan eller Palestina. Vi har medel att ta hand om varandra, vi har resurser nog att ha skäl att skryta lite. Tro mig; det har vi.

Just nu är det en fråga om attityd. Är det okej att människors liv blir förstörda? Ja eller nej?

3 thoughts on “angående söndag

  1. Jag hoppas att du även läste den stora mängden kommentarer i den här stilen:

    ”Jag har varit ensamstående förälder i 11 år med en röd regering. Jag har varit sjukskriven och inte fåttt mina läkarintyg godkända. Jag har tvingats gå till socialen utan att få en krona. Jag har lånat pengar av mina vänner för att kunna klara mej. Idag när min dotter är tonåring börjar jag betala en skuld till kommunen för dagisavgifter som jag inte kunnat betala när han var 4-5 år. Jag har haft betalningsanmärkning sen dess för en raserad ekonomi. Aldrig har jag behövt bekymra mej om att tvingats sälja min lägenhet för jag skulle aldrig ha råd att köpa någon. När jag inte var sjuk jobbade jag dubbelt för att komma ikapp min ekonomi. Då blev jag straffad och återbetalningsskyldig för mitt bostadsbidrag. För ajabaja om du vill försöka reda ut din ekonomiska situation själv. Varför behövde jag jobba dubbelt? Jo för att min lön var så jäkla låg att jag gick back varje månad.

    ni behöver inte gråta , men kom för fan inte och snacka om jämställdhet och ett mänskligt sverige med e röd grön regering. Ni som gör det har inte levt i sosse-sverige tillräckligt länge. För första gången kan jag klara mej själv och min dotter sen regeringsskiftet.”

    Ärligt talat så tror jag inte att ett regeringsbyte gör någon större skillnad för de långtidssjuka. Åtminstone har det inte gjort det för mig.

    • Givetvis gör jag mig inga illusioner om att allt kommer bli sammet och rosor i ett magiskt trollslag om de rödgröna får makten. Och jag vet mycket väl att de har gjort otroliga missar genom tiderna och att människor har farit illa. Men det är därför det heter utveckling; för att man får lov att bli bättre. Och jag är övertygad om att om Alliansen får stanna kvar vid makten har de här människorna inte ens en chans. De kommer fortsätta skyfflas bort från allt som heter människovärdighet, för de blå har inga ambitioner att se till att det inte blir så här, att deras fantastiska arbetslinje inte skapar personliga katastrofer. De har haft gott om tid att se vad deras politik har resulterat i, och med tanke på vad de har gjort åt saken hittills förefaller de ge blanka fan i det.

  2. Ping: Om man är arg så är man arg, konstaterade lilla My och skalade sin potatis med tänderna. Man ska vara arg ibland, vartenda knytt har rätt att vara ilsket. Men han är arg på fel sätt, han blåser inte ut nånting, han drar i sig. « textum, te

Kommentera

