blommor, jag måste plocka mera blommor

Jag är nära att kräkas i backen nedanför tunnelbanan, jag står bland hundkäxen och maskrosorna och känner hur det vänder i strupen, jag sväljer och kippar efter andan och för varje nytt andetag drar jag in lukten igen, stickande och grym, den går som ett spett ned i magen, som järnkrokar som gräver och river om och jag tror att jag har tårar i ögonen, jag hann inte ens tänka någonting brinner innan kväljningarna kom. Jag minns bussen som stod och brann utanför mitt fönster i Uppsala, jag kom från stan och det enda jag hann se var ett stort svart moln, där, över min port och hjärtat rusade och jag ringde mamma och kved och pratade, maniskt, jag gick runt runt i cirklar bland spritflaskorna på Systeme i en halvtimmet för att jag inte tordes gå ut ur Kvarnen.

Så är det plötsligt över, jag är inomhus och istället luktar det avlopp i trapphuset där brevfacken står och jag tänker vadfan och blir matt igen, i halvtrappan. Så fort jag kommer in packar jag upp flaskan med järnsaft och tar två skopor, trots att man inte ska, bara för att smaken känns så rätt, som om det skulle mätta mitt blod ögonblickligen och det behövs. Igår blödde jag näsblod, plötsligt, och somnade med mobilen i handen – uppvikt – och vaknade halv tre med något som skavde i revbenen och där låg den, skev och liksom tillknycklad och det ska fan vara jag till att lyckas sova sönder grejer.

Och sen sätter jag mig i sängen och skriver, för att jag just suttit på bussen och resonerat med mig själv om att jag måste skriva mer, jag måste skriva allt, och sen minns jag att snart är han här tack gode gud och jag får kanske sova sönder honom i stället, men först bädda med nya, vita lakan.

Kommentera

