i will always love you

Häromveckan talade jag om stockholmare i något sammanhang. Som en entitet, givetvis, för vad är annars poängen? Hursomhelst fick jag frågan om jag inte rimligtvis också var en stockholmare nu och den risken är ju tämligen obefintlig. Där man är är inte nödvändigtvis där man bor, och vare sig jag bor i en skrubb i Västerås, en kissluktande korridor i Uppsala eller en boköverlastad lägenhet i Rågsved så är jag alltid i Småland. Alltid. Det här har jag sagt förut.

Jag har hejat på HV71 sedan Herrens år 1995. SM-final mot Brynäs och jag satt hemma och vevade och svor och lärde mig den ädla konsten att hata Det Andra Laget. Och på den vägen. Jag hoppade jämfota i Västerås när vi tog SM-guld 2004 och jag kastade saker i golvet i Uppsala när vi höll på att torska i kvarten 2008. Jag har bara blivit mer och mer förtjust i hockey de senaste åren och det beror antagligen på två saker: När ens dagliga liv och levebröd utgörs av väldigt akademiska och intellektuella ting är det jävligt skönt att sätta sig och svära som en matros och väsa könsord framför sport mellan varven. Och så är det, så klart, Stefan Liv. Alla som känner mig torde någon gång ha hört mig säga hans namn med något vått i blicken. Jag skiter blankt i räddningsprocent och rankning. I mitt universum är Stefan Liv bäst. Punkt.

Det sägs att han ska gå till KHL nästa säsong och det är fan inte okej. Men helt begripligt. Det finns en gräns för vad man kan uträtta i en och samma klubb i Elitserien. Det känns lite som att bli dumpad på jävligt goda grunder; jag förstår varför du gör som du gör men du krossar mitt hjärta.

Men Stefan. Go out with a bang. Ta ditt tredje SM-guld. Krossa de där jävla stockholmarnas hjärtan också.

Klart slut.

Kommentera

