blindsided

Vi har vattnet till vänster om oss när vi går in i overkligheten. Det tar bara några minuter, inte många meter, innan jag är övertygad om att jag rört mig in i en besynnerlig parallellvärld, en av de där jag drömmer i, där allt är vardagligt och verkligt men ändå förvrängt och jag alltid vaknar förvirrad med en känsla av obestämd skräck. Detta du sade.

Och därifrån är det som om ingenting längre måste eller ens kan vara logiskt. Jag gör precis allting tvärtemot och vi vrider oss, som kugghjul, mot en oundviklighet som avslutas med knäckebröd och kokta ägg och jag gnider mina vader och dricker fel sorts mjölk, som en gäst i mitt eget hem. Och jag är lugn, besinnad och besynnerlig.

Detta som du sade, som krockade med allt jag kunde föreställa och förvänta mig och jag blev så jävla häpen att jag inom loppet av ett dygn skulle börja tala om saker det borde ta mig år att berätta. Och jag minns hur intensivt jag förklarade för dig att jag var antingen eller och det finns inget mellanting och här är jag nu, svävande i mitten, blank och en aning road. Du talar i negationer och jag instämmer och väntar inte på kväll eller morgondag, jag lyssnar inte efter livstecken och jag drar mig inte undan. Jag är origo.

2 thoughts on “blindsided

Kommentera

